RTÜK Başkanı Prof. Dr. Davut Dursun: “Reklamlarda kadınların ve çocukların istismarına ve tüketicinin yanıltılmasına müsaade edemeyiz.”
T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetim Genel Müdürlüğü, Reklam Kurulu işbirliğiyle, Reklamverenler Derneği, Reklamcılar Derneği ve Reklam Özdenetim Kurulu tarafından düzenlenen ve alanlarında uzman dünyaca ünlü konuşmacıların katıldığı II. Reklam Sempozyumu, 30 Kasım 2011 Çarşamba günü Swissotel The Bosphorus’ta yapıldı. Sempozyumda sektörün en güncel iki konusu olan “Dijital Reklam Standartları” ve “Ürün Yerleştirme” konuları ele alındı.
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı’nın açış konuşmasını yaptığı sempozyuma RTÜK Başkanı Prof. Dr. Davut Dursun, Üst Kurul Üyesi Esat Çıplak, Basın İlan Kurumu Genel Müdürü Mehmet Atalay, Reklam Kurulu Başkanı Ramazan Ersoy, Reklamverenler Derneği Başkanı Ahmet Pura, Reklamcılar Derneği Başkanı Aytül Özkan, akademisyenler, medya temsilcileri ve yurtdışından gelen konuşmacılar ile basın mensupları katıldı.
RTÜK Başkanı Prof. Dr. Davut Dursun konuşmasına RTÜK’ün en önem verdiği konulardan birinin ifade özgürlüğünün ve çoksesliliğin sağlanması olduğunu vurgulayarak başladı. “Bu da farklı yayın kuruluşlarının yayıncılık sektöründe faaliyet gösterebilmesinin sağlanmasıyla mümkün olur” diyen Dursun, bu bağlamda özel yayın kuruluşlarının ayakta kalabilmeleri için reklam gelirlerinin önemine değindi.
Bilgi teknolojilerini kullananların modernleşmenin en etkili aktörleri olduğunu ifade eden RTÜK Başkanı, Türkiye’nin en dinamik sektörlerinin başında reklamcılığın geldiğini ifade etti.
Konuklara RTÜK ve 6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun konusunda kısaca bilgi veren Dursun, “özellikle kadınların ve çocukların istismarına ve tüketicinin yanıltılmasına müsaade edemeyiz.” diye konuştu.
6112 Sayılı Yasanın yayıncılık ve reklamcılık sektörü için getirdiği yeniliklerden bahseden Dursun, RTÜK’ün reklam gelirlerinden aldığı payların %5’ten %3’e düşürüldüğünü hatırlattı. Yeni yasayla program içine reklam yerleştirilmesi durumunda 20 dakika ara verilmesi zorunluluğunun kaldırıldığını ifade eden Dursun, AB mevzuatına uygun olarak reçetesiz ilaçların reklamının dürüstlük ilkesi çerçevesinde serbest bırakıldığını söyledi. Siyasi reklamların da serbest bırakıldığının altını çizen Dursun, geçen seçim döneminde uygulamaların sorunsuz şekilde gerçekleştiğini söyledi. RTÜK Başkanı ticari iletişim için yeni bir mecra olan ürün yerleştirmenin yasanın getirdiği en önemli yeniliklerden biri olduğunu sözlerine ekledi.
Konuşmasının ardından soruları yanıtlayan Dursun gelen sorulara cevaben gizli reklamla ürün yerleştirmenin farkını açıkladı. Tütün mamullerinin gösterilmesi ile ilgili ilkelere de değinen Dursun, bir başka soru üzerine izlenme ve dinlenme oranı ölçümlerinin yapılmasına ve denetlenmesine ilişkin usul ve esasları belirleme görevinin yeni yasayla Radyo ve Televizyon Üst Kuruluna verildiğini hatırlattı. RTÜK Başkanı Prof. Dr. Davut Dursun, izlenme ve dinlenme oranı ölçümlerininesas itibarıyla ticari bir faaliyet olmasına rağmen yayın kuruluşlarının program seçimlerini ve editoryal sorumluluklarını etkileyen bir konu olması açısından RTÜK’ün konuya ilgisiz ve kayıtsız kalmasının söz konusu olamayacağını bildirdi.
RTÜK İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanı Nurullah Öztürk de ürün yerleştirme başlıklı oturumdaki sunumunda yeni RTÜK Yasası ve Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik çerçevesinde ürün yerleştirmede uyulması gereken kurallar konusundakonukları bilgilendirdi. Ürün yerleştirmenin serbest bırakılmasının Yasanın hazırlanma sürecinde yayıncılar tarafından çok fazla talep edilmesine rağmen bugün beklendiği kadar uygulanmadığını gördüklerini ifade etti. Bunun çeşitli nedenleri olabileceğinin altını çizen Öztürk, uygulamaların zamanla gelişeceğini düşündüklerinin belirtti. (2.12.2011, İstanbul)