Yayın Hizmeti Esas ve Usulleri Hakkında Yönetmelik Yürürlüğe Girdi.
6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanuna dayanılarak çıkarılan ikincil düzenlemelerin en önemlilerinden biri olanYayın Hizmeti Esas ve Usulleri Hakkında Yönetmelik 2 Kasım 2011 tarihli ve 28103 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Buna göre, daha önce de olduğu gibi reklam süresi bir saat içinde 12 dakikayı aşamayacak. Bu süreye program desteklemesi ve program tanıtımları dahil olmayacak. Bir saatlik yayın süresi en fazla 6 defa bölünerek reklam yerleştirme yapılabilecek.
Program tanıtımları ise 1 saat içinde 3 dakikayı aşamayacak. Bant reklamlar her bir girişte en fazla 10 saniye olarak verilebilecek.
Sinema ve televizyon için yapılmış filmler ile haber bültenleri ve çocuk programları, planlanan yayın süreleri otuz dakikadan fazla olması hâlinde, ilk otuz dakikada reklam ve tele-alışverişle kesilemeyecek. İlk otuz dakikadan sonra her otuz dakikalık bölüm, en fazla bir defa ve istenilen zamanda kesilebilecek şekilde reklam ve tele-alışveriş yerleştirilebilecek.
Sponsorlu programların tanıtımlarında programı destekleyene atıfta bulunulamayacak ve destekleyen firma ismi program adının bir parçası olarak kullanılamayacak.
Reçeteye tâbi olmayan ilaçlar ve tedavilerin reklamları dürüstlük ilkesi çerçevesinde, gerçeği yansıtan ve doğrulanması mümkün unsurlardan oluşacak şekilde hazırlanacak.
Kamuoyu için büyük önem taşıyan olayların münhasır yayın haklarına sahip televizyon yayıncıları diğer yayıncılara âdil, makul ve eşitlikçi bir temelde bedeli karşılığında kısa gösterim hakkı sağlamak zorunda olacak.
Münhasır yayın haklarına konu olaylara erişim hakkının sağlanması, münhasır yayın hakkına sahip televizyon yayıncıları tarafından hiçbir şarta bağlanamayacak.
Toplum için büyük önem arz eden ulusal ve uluslararası olayların; ülke geneline şifresiz ve ücretsiz yayın yapan televizyon kanallarından canlı veya banttan yayınlanmasını temin etmek amacıyla Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren 6 ay içerisinde Üst Kurulca önemli olaylar listesi hazırlanarak ilân edilecek.
Ürün yerleştirme uygulaması yapılacak programın başında, sonunda ve her reklam kuşağı sonrasında ürün yerleştirme ile ilgili bilgilendirme olacak.
Ürün yerleştirmede; ürün veya hizmetin özelliklerinin övülmesi ya da benzeri diğer ürün ya da hizmetlere göre belli bir ürüne yönelik tercih bildirilmesi, ürünlere veya hizmetlere özel tanıtıcı atıflar yaparak ürün veya hizmetlerin kiralanmasının veya satın alınmasının doğrudan teşvik edilmesi ve aşırı vurgu yapılması, ürüne ilişkin detaylı bilgi verilmesi ve farklı çekim teknikleriyle ürünün ön plana çıkarılması yasak olacak. Ürün yerleştirmenin programın bütünlüğünü bozmaması ve program içerisine yerleştirilen ürünün, programın bir parçasıymış gibi doğal mecrasında kullanılması gerekecek.
Ürün yerleştirilen programda, bir saatlik yayın süresince en fazla 4 farklı ürün yerleştirmesi yapılabilecek.
Haber bültenlerinde, çocuk programlarında ve dinî tören yayınlarında ürün yerleştirme yapılamayacak.
İsteğe bağlı yayın hizmeti sağlayıcıları, çocuk ve gençlerin fiziksel, zihinsel veya ahlakî gelişimini olumsuz etkileyebilecek nitelikteki yayın hizmetlerinin bunların bu tür hizmetleri normal şartlar altında duymayacakları ve görmeyecekleri şekilde sunulmasını sağlamakla yükümlü olacaklar. Bu programlar şifre sistemi veya benzer korumalı bir sistem olmaksızın ve abonenin yetişkin olduğundan emin olarak tedbirler alınmaksızın ve çocukların erişebilecekleri şekilde yayınlanamayacak.
Tematik yayın izni alan kuruluşlar, günlük yayınlarının haber bültenleri ve reklamlar hariç 06:00-24:00 saatleri arasındaki bölümünün en az %70'inde, lisans belgesinde belirtilen türe uygun programlara yer vermek zorunda olacaklar.
Yeni Yönetmelikle Akıllı İşaretlerin kullanımıyla ilgili ayrıntılar da düzenlendi. Buna göre, bir programın hangi yaş grubuna uygun olduğu ise; programdan etkilenme düzeyleri göz önüne alınarak oluşturulan “13 Yaş” ve “18 Yaş” sembolleri programın yayını süresince ekranın bir köşesinde sabit ve sürekli olarak yayınlanacak. 7+ sembolü, bir programın günün her saatinde yayınlanabileceği, 13+ sembolü, bir programın 21.30’dan sonra yayınlanabileceği, 18+ sembolü ise bir programın 24:00-05:00 aralığı dışında yayınlanamayacağı anlamına gelecek. (03.11.2011, Ankara)
Yayın Hizmeti Esas ve Usulleri Hakkında Yönetmelik için tıklayınız.